neděle 31. ledna 2016

Recenze: Mozek teenagera



Mozek teenagera
Manuál pro přežití puberty!

  •          Originální název: The Teenage brain
  •          Autor: Frances E. Jensen, M.D.
  •          Překlad: Petr Štika
  •          Nakladatelství: Omega
  •          Rok vydání: 2015
  •          Počet stran: 224
  •          Vazba: Vázaná

Anotace: Kniha Mozek teenagera je svým způsobem manuálem pro přežití puberty a dospívání vašich dětí, svěřenců či žáků. Přestože autorka, renomovaná americká neuroložka, vychází i z osobních zkušeností, její publikace se opírá především o nejnovější vědecké poznatky, z nichž některé ještě nestihly vstoupit do obecného povědomí a možná vás i překvapí. Způsob, jak udělat z teenagerů rozumné, zodpovědné a vyrovnané jedince bohužel neexistuje. Pokud ale pochopíme, co se v jejich mozku v této bouřlivé životní etapě děje, bude naše soužití s nimi o něco snazší a především jim budeme lepšími rodiči, učiteli či opatrovníky.

coffee, hug, and brain imageObálka: K odbornější publikaci se mi sice obrázek moc nehodí, spíš se mi líbí zadní stránka a vnitřní část obálky, kde je pohled na mozek v celé své kráse.

Proč jsem si knihu vybrala: Nedávno jsem četla knížku o digitální demenci od Manfreda Spitzera a byla jsem ohromená. Knížka mi poskytla úplně jiný pohled na moderní média a hned jsem se sháněla po nějakém dalším čtení o neurovědě. Mozek teenagera mě zaujal především názvem, anotace sice navádí ke čtení spíš rodiče a učitele, aby měli lepší možnost vychovat děti. Mě zajímala hlavně vědecká část knížky.

„V USA je každý den odesláno více než pět miliard textových zpráv.“ (strana 79)

teenager, young, and quote imageHodnocení: Nejprve mě zarazilo, že knížka nemá obsah ani rejstřík. Udělat si obrázek o názvech a počtu kapitol šlo jedině tak, že jsem celou knížku prolistovala. Rejstřík postrádám ještě víc než obsah, ale nedá se nic dělat.

Kapitoly jsou rozděleny celkem systematicky, autorka se snaží popisovat termíny z lékařství, tak aby je pochopili i čtenáři bez medicínského vzdělání. Z textu vystupuje především jako matka dvou synů a čerpá ze svých zkušeností.

„Výzkumy v poslední době ukazují, že strach ze ztráty důvěry a respektu rodičů je nejsilnějším faktorem, který adolescenty odrazuje od užívání drog.“ (strana 124)

doctor, Adult, and Future life imageSamozřejmě nelze přehlédnout výchovný aspekt knížky, který mi trochu vadí. Chápu, že pro americký styl výchovy, který je podle mého názoru volnější než ten náš, je nutné neustále zdůrazňovat důslednost výchovy, ale ne se všemi návrhy souhlasím. 

K větší odbornosti mi chybí i seznam zdrojů a odkazy na zmiňované výzkumy. Chválit musím překlad, který je precizně provedený a podporuje lehkost četby. Frances Jensenová vybírá spoustu zajímavých informací, tak že si po přečtení můžete říct, že vás knížka naučila něco nového.

„Aktivity je v něm asi tolik jako ve včelím úlu – spouští se s každým novým zážitkem.“ (strana 41)

Mozek teenagera je přínosná četba, rozšíří vám obzory a zároveň poskytne větší pochopení pro jedno náročné období života.
 
Celkový dojem: 70 %
art image 

Zdroje:

1 komentář: