sobota 6. září 2014

Recenze: Divá Bára a jiné prózy




    https://obalky.kosmas.cz/ArticleCovers/195789_big.jpg
  •          Autor: Božena Němcová
  •          Nakladatelství: Omega
  •          Rok vydání: 2014
  •          Počet stran: 240
  •          Vazba: Vázaná

Anotace: Na samém konci malé dědiny Vestec byla malá chalupa, ve které žil obecní pastýř Josef se svou dcerou Bárou. Ženu již neměl, zemřela pár let po porodu. Tato tragická událost vrhla stín i na malé dítě, o kterém vesničané začali šířit zvěsti, že je v kolébce vyměnila polednice. Proto si s ním nechtěl skoro nikdo hrát, jedinou výjimkou byla Eliška z fary a kostelníkův Josífek. Divá Bára je krásným příběhem o tom, že kvalitu člověka nikdy nemůžeme posuzovat podle jeho vzhledu či společenského postavení. Kromě známé Báry v knize najdeme i neméně poutavé povídky Dobrý člověk, Karla a Pan učitel.
http://leccos.com/pics/pic/nemcova_bozena.jpg
Obálka: Nakladatelství Omega má tak krásné obálky, že nestačím zírat. Vždycky si musím vzpomenout, jak jsem do povinné četby četla knihy v ošklivých šedých přebalech...ještě větší radost mám, když zjišťuji, že pod přebalem je ten samý obrázek.

Autorka: Autorkou povídek je Božena Němcová, která se často soustředila na osudy statečných žen, nebo vůbec na zobrazení kladného hrdiny. Přesto, že žila již takřka před dvěma staletími, je stále vnímána jako aktuálně přítomný zjev naší současné kultury. 

"To je proti pánubohu, k čemu je děvče, než haby se vdalo?" (strana 77, Karla)

Děj: Knížka obsahuje tři krátké povídky, Divou Báru, Karlu a Pana učitele. Bára je milá dívka, kterou společnost nepřijímá díky odlišnosti. Nechová se jako typická dívka a okolí se jí straní.

My Dream Karla je příběhem ustrašené matky, která svého syna vydává za dívku, aby se vyhnul naverbování. Pan učitel je starší kantor ve vesnické třídě, který měl s žáky trpělivost a okolí ho obdivovalo.

"Vzpomněla jsem si na to, co říkal pan učitel, a přála si, aby každé zrnko, co zasel, do půdy dobře padlo." (strana 225, Pan učitel)

Hodnocení: Od Boženy Němcové jsem přečetla hodně knih, v rámci semináře z České literatury to ani nešlo jinak. Knížky od této autorky jsem si poměrně oblíbila, Karlu jsem si dokonce vybrala pro zápočtovou seminární práci.  

 Není lepšího pocitu než odměna ve formě zápočtu, navíc jsem se díky práci na seminárce dostala pod povrch povídky a začaly mi docházet hlubší souvislosti. Možná ze mě mluví absolventská sentimentalita, ale popadla mě velká chuť přečíst celý svazek (v novém kabátku) znovu.

GirlBožena Němcová se ve svých povídkách nebojí poukazovat na ožehavá témata doby a usiluje o zlepšení sociálního postavení ženy ve společnosti. Okouzlil mě především prvek přátelství, Bára a Elška jsou kamarádky na život a na smrt.

„Tetinka mi vždycky říkala, že jednomu svědčí karafiát, druhému růže, třetímu fiala. Každé kvítko najde svého obdivovatele,každé má svoji krásu.“ (strana 29, Divá Bára)

Divou Báru a jiné prózy doporučuji k přečtení všem, kteří ocení kvalitní českou literaturu a dokonce i těm čtenářům, kteří nemají moc pozitivní zkušenosti s Babičkou. Bára, Karla i Pan učitel se čtou lehce a pro mě jsou tyto povídky mnohem čtivější a zajímavější než Babička.

Procenta - aneb jak se mi líbí:

·         CZ obálka: 90 %
·         Děj: 90 %

Bite me!Celkový dojem: 90 %

  • Za věnování recenzního výtisku moc děkuji nakladatelství Omega.
  • Knížku si můžete objednat ZDE.
Zdroje:

Žádné komentáře:

Okomentovat